Rae's

bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad pesuruh Allah... "trust Allah abadan abadaa..."

Sunday, March 04, 2007

Antara Semalam dan Masa Hadapan...

[Imam Ibn Qayyim Al Jawziyyah]

Hidupmu di saat ini adalah diantara hari hari semalam dan masa hadapan. Jadi, segala yang telah berlalu boleh ditebus dengan Taubah (taubat), nadam (penyesalan) dan istighfar (meminta keampunan dari Allah). Dan ianya tidak akan memenatkan kamu, dan tidak memerlukan kamu berhempas pulas seperti halnya jika kamu seorang buruh kasar. Malah ianya adalah perbuatan hati. Oleh itu, untuk masa hadapan, (ia boleh di perbetulkan) dengan melindungi diri dari dosa. Melindungi diri ini hanyalah dengan meninggalkan (perbuatan dosa itu) dan berasa selesa tanpanya. Ini juga bukan perbuatan tubuhmu, yg memerlukan kamu berusaha dan berhempas pulas. Malah ia adalah keteguhan pendirian dan niat di hati. Jadi untuk segala yang telah berlalu, betulkanlah dengan taubat. Dan untuk masa hadapan, betulkanlah ia dengan meneguhkan pendirian dan niat. Kedua duanya tidak mengenakan sebarang kesusahan dan keletihan pada tubuh.

Tetapi perhatian kamu harus ditumpukan kepada masa kehidupan kamu di saat ini - masa diantara dua masa. Jika kamu membazirkannya, maka kamu telah melepaskan peluang untuk menjadi dikalangan mereka yang beruntung dan diselamatkan. Jika kamu menelitinya, setelah memerhatikan kedua dua masa tadi - masa yg sebelum dan selepas saat ini, seperti yg telah kita bicarakan - maka kamu akan menjadi seorang yg berjaya dan kamu akan mencapai kerehatan, kegembiraan dan nikmat yang kekal abadi. Tetapi, menjaganya lebih susah dari apa yg telah berlalu dari nya dan yg akan datang kemudian, kerana menjaganya memerlukan kamu meletakkan hidup kamu kepada perkara yang paling layak dan bermanfaat utk ruh kamu, dan itulah yg akan membawa kamu kepada kejayaan.




Dan barang siapa yang berjihad, maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam. Al Ankabut:6


oleh: anamuslim ( dipetik dari dakwah.info )

___________________________

khususan ila sadiqati, 'Izzati....



"..... meskipun diri ini tiada bersamamu... namun senyumanku pasti kan dikau terima jua..."

Indahnya ukhuwah bila disulami dengan kasih sayang dan kejujuran!!~



2 Comments:

Blogger Izzati said...

ehem..

baru prasan kewujudan nama ana dalam entry ni.. huhu..

apa2 pun, doa ana moga ukhuwwah kita kekal hingga ke syurgaNya diiringi redhaNya.. =)

syukran jazeelan.. jazakillahu khaira jaza'..

uhibbuki fillah!!

Monday, March 05, 2007 4:36:00 PM  
Blogger Raden Qurratu 'Aini said...

uhibbuki fiLLAH min ajlihi wa ahbabtani.. =)

Thursday, March 15, 2007 5:54:00 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home